Nowa dyrektywa UE z korzyścią dla konsumentów i środowiska
Dyrektywa UE daje konsumentom europejskim jasne wskazówki na temat kupowania nowych żarówek. Stopniowe wycofywanie z użycia zapewnia konsumentom i producentom maksymalne bezpieczeństwo. Przemysł oświetleniowy doskonale przygotowany do zmiany technologii.
Żegnaj tradycyjna żarówko
Po wejściu w życie nowej dyrektywy UE w sprawie produktów oświetleniowych w prywatnych gospodarstwach domowych, nie musimy obawiać się, że światła w domach i mieszkaniach Europy zgasną. Twórcy przepisu określili dokładny harmonogram zmian – od 1 września 2009 roku do końca 2016 roku. Dopiero w ostatnim okresie konsumenci pożegnają się ostatecznie ze zwykłymi żarówkami i innymi produktami oświetleniowymi zużywającymi bardzo dużo energii elektrycznej. Długi okres przejściowy zapewni europejskim konsumentom poczucie bezpieczeństwa – zawsze znajdą oni odpowiednią dla siebie alternatywę. Jednak przyszłość należy do świetlówek energooszczędnych, żarówek halogenowych i żarówek LED, czyli... technologii jutra.
Z dniem 1 września 2009 roku znikną z półek sklepowych pierwsze typy źródeł światła, tzn. tradycyjne, przezroczyste żarówki o mocy większej niż 80 W oraz matowe źródła światła, które klasyfikowane są powyżej klasy energetycznej A. W następnych okresach zakaz obejmie kolejne rodzaje żarówek i różne ich moce – w ciągu kolejnych 12-miesięcznych etapów aż do września 2012 roku, kiedy to ze sklepów wycofane zostaną wszystkie żarówki o mocy powyżej 7 W.
„Nowa dyrektywa unijna to dobra wiadomość dla konsumentów i dla środowiska. 8-letni okres przejściowy sprawi, że energooszczędne źródła światła o najwyższej jakości będą dostępne jako zamienniki dla wszystkich standardowych zastosowań, opraw, kształtów i mocy. Dyrektywa ta jest mocnym sygnałem, że UE poważnie traktuje kwestię ochrony środowiska” – powiedział Martin Goetzeler, prezes Koncernu OSRAM.
Konsument pod ochroną
W świetle dyrektywy UE to sprzedawcy i producenci odpowiadają za udostępnienie i dostarczenie jedynie takich źródeł światła, które są dopuszczone do użytku. Dlatego konsumenci nie mogą dostawać towarów niezgodnych z obowiązującym prawem, gdy kupują źródła światła. W związku z tym to informacje zawarte na opakowaniu nabiorą szczególnego znaczenia. Dyrektywa unijna ujednolici sposób informowania klientów w całej Europie w celu ochrony konsumentów. Zapewni to konsumentom większą świadomość podczas dokonywania wyboru właściwej żarówki czy świetlówki. “Firma OSRAM dostarczy swoim klientom bardzo jasne i proste wskazówki ułatwiające wybór odpowiedniego produktu. Już w sierpniu 2008 roku na naszych opakowaniach świetlówek energooszczędnych wprowadziliśmy łatwe do zrozumienia piktogramy informujące o barwie światła, trwałości oraz o tym, jaką moc należy wybrać przy wymianie tradycyjnej żarówki. Ale przede wszystkim chcemy, aby zmiana była jak najmniej kłopotliwa dla konsumenta. Firma OSRAM bardzo cieszy się z faktu, że to właśnie oświetlenie w gospodarstwach domowych znalazło się w centrum uwagi nowej dyrektywy” - powiedział Martin Goetzeler.
Nowa dyrektywa UE reguluje jedynie zasady sprzedaży detalicznej źródeł światła. Konsumenci mogą nadal używać zwykłych żarówek, które posiadają już w swoich domach i nie będą mieć obowiązku ich automatycznej wymiany z dniem 1 września 2009 roku – chociaż taka wymiana oznaczałaby dla nich niewątpliwe korzyści finansowe. Produkty energooszczędne są droższe przy zakupie, ale w większości przypadków zwracają się już po roku ich użytkowania, ponieważ dzięki nim zmniejszają się rachunki płacone za energię elektryczną. Nowa dyrektywa UE określa także nowe wymagania jakościowe korzystne z punktu widzenia klientów.
O firmie
Firma OSRAM jest częścią przemysłową firmy Siemens i jednym z dwóch czołowych producentów oświetleniowych na świecie. Sprzedaż grupy OSRAM na całym świecie na koniec roku rozliczeniowego tj. na dzień 30 września 2008r wyniosła 4,6 miliardów euro, z czego 88 procent tej wartości pochodziło spoza Niemiec. Firma OSRAM jest najwyższej klasy producentem w branży oświetleniowej. Ponad 60 procent sprzedaży pochodzi z produktów energooszczędnych. Ten globalny gracz zatrudnia ponad 43 500 pracowników na całym świecie, obsługuje klientów w ponad 150 krajach i ma 46 zakładów produkcyjnych w 17 krajach.
Artykuł dodał: Kamil Bielicki