Klaster na starcie
Po kilku miesiącach przygotowań rusza Wielkopolski Klaster Motoryzacyjny. Docelowo ma skupić znaczną większość firm motoryzacyjnych z regionu i wzmocnić ich konkurencyjność.
Podstawowym celem organizacji klastrowej jest wspieranie określonej gałęzi przemysłu. Ma to następować poprzez nasilenie wzajemnej współpracy należących do niej przedsiębiorstw. Firmy te nie zrzekają się jednak swej podmiotowości, klaster nie ogranicza także ich konkurencyjności. Umożliwia za to przedsiębiorstwom dostęp do nowych technologii oraz inicjowanie badań.
Początkowe nakłady niezbędne dla uruchomienia klastra i realizowania działalności brokerskiej zdecydował się ponieść Nickel Technology Park Poznań. Tam mieści się już siedziba marketingu klastra. Jej celem jest pozyskanie nowych firm i instytucji. - Broker ma także za zadanie organizację komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej, czuwanie nad potrzebami firm w klastrze i reprezentowanie go na zewnątrz – mówi Ewa Bujak z NTPP.
Firmy przystępujące do klastra czynią to całkowicie dobrowolnie i bezpłatnie. Organizatorzy chcą sfinansować jego działanie i rozwój ze środków pozyskanych z funduszy unijnych, zwłaszcza zarządzanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. - W kolejnym etapie rozbudowy klastra planujemy powołanie Centrum Badawczo – Rozwojowego. Ma ono służyć ulepszaniu technologii w branży motoryzacyjnej. W jego skład wejdą naukowcy z Akademii Ekonomicznej, Politechniki Poznańskiej oraz przedsiębiorcy – mówi prof. Marek Rekowski z Akademii Ekonomicznej, pomysłodawca Wielkopolskiego Klastra Motoryzacyjnego. W Wielkopolsce są już podobne stowarzyszenia, działające na zasadzie klastra, skupione w branży meblarskiej i cukierniczej. Jeśli chodzi o firmy motoryzacyjne to jest ich w regionie około 200. Pracuje w nich ponad 20 tysięcy osób. Tekst dostarczony przez: ARW IMAGE Public Relations