Silesia coraz bardziej Sexy dla inwestorów - Eksperci od rynku nieruchomości o dynamice regionu podczas Silesia Investment Conference
Katowice, 8 maja 2008 – Dopiero potrojenie liczby powierzchni biurowych przybliży Aglomerację do potencjału innych polskich metropolii. Brakuje nam również około miliona m2 powierzchni handlowych i logistycznych. Liczby to wyraźny sygnał dla inwestorów. O tym jak i gdzie warto inwestować dyskutowali dziś specjaliści i przedstawiciele miast podczas Silesia Investment Conference w Dąbrowie Górniczej.
O 100 proc. zwiększyła się liczba centrów handlowych oraz powierzchni magazynowo - logistycznych na Śląsku w ciągu ostatniej dekady. Powierzchni biurowych przybyło o blisko 80 proc. Choć zmiany są dynamiczne, rynek nieruchomości w Aglomeracji znajduje się dopiero w połowie drogi. Wskazuje na to liczba powierzchni handlowych, biurowych i logistycznych na 1000 mieszkańców, która stawia Śląsk poniżej średniej dla innych polskich aglomeracji.
- Aglomeracja Górnośląska to największy rynek pod względem popytu, będący jednocześnie najdłużej niedocenianym rynkiem wśród inwestorów – mówi Jarosław Kubica, Prezes Zarządu Metropolis Nieruchomości Komercyjne. – Chcemy mieć wpływ na zmianę tej sytuacji. Dlatego opracowaliśmy projekt „Sexy Silesia”, w którym prezentujemy fakty dotyczące potencjału inwestycyjnego Śląska. Prawdziwe liczby są znacznie bardziej optymistyczne niż stereotypy na temat regionu – dodaje.
Obecnie wielkopowierzchniowe centra handlowe zajmują obszar około 800 tys. m2. Według szacunków ekspertów dopiero kolejne 300 – 400 tys. m2 powierzchni zrówna Śląsk ze średnią największych polskich miast. W przypadku powierzchni biurowej zwiększenie istniejących ok. 320 tys. m2 blisko trzykrotnie zdoła nasycić popyt. W trakcie realizacji lub w planach jest 300 – 400 tys. m2 powierzchni. Jednakże Aglomeracja Górnośląska zrówna się z Wrocławiem i Krakowem dopiero wtedy, gdy powstanie kolejnych 450-500 tys. m2 biur.
- Większość nieruchomości zlokalizowanych jest w Katowicach, chociaż w pozostałych miastach Aglomeracji jest równie wysoki popyt – mówi Jarosław Bator z Ernst&Young – Inwestorzy zewnętrzni postrzegają Aglomerację jako jedność i powinniśmy wykorzystać tą sytuację dla równomiernego rozwoju.
Ze względu na lokalizację i infrastrukturę drogową Śląsk jest doskonałym miejscem dla powierzchni logistycznych. Obecne 600 tys. m2 będzie według planowanych inwestycji powiększone o 250 tys. m2. Według szacunków ekspertów ta liczba powinna być dwukrotnie większa.
Uczestnicy panelu o rynku nieruchomości w Aglomeracji Górnośląskiej: Jarosław Kubica, prezes zarządu Metropolis Nieruchomości Komercyjne, Janusz Olesiński, project manager z Trigranit Development Polska, Tomasz Buras, dyrektor King Sturge, Jarosław Bator z grupy doradczej Ernst&Young, Tomasz Lalik z Beskidzkiego Domu Maklerskiego.
Organizatorem pierwszego spotkania firm i samorządów Silesia Investment Conference jest miesięcznik Poland Monthly.
###
Metropolis Nieruchomości Komercyjne to największa śląska firma, która przygotowuje atrakcyjne i zyskowne projekty inwestycyjne na terenie Aglomeracji Górnośląskiej. Zapewnia kompleksowe opracowanie projektu pod względem: biznesowym, prawnym, planistycznym oraz technicznym, skracając i upraszczając w wymierny sposób proces inwestycyjny. Dzięki dogłębnej znajomości lokalnego rynku Metropolis proponuje pomoc zarówno polskim jak i zagranicznym inwestorom. Firma przeprowadza analizy lokalnego rynku, a także angażuje się w projekty promujące śląską metropolię.
Zapraszamy do odwiedzenia serwisu:
Informacja dostarczona przez: