Podjazd do garażu w wielkim stylu
Nawierzchnia prowadząca do garażu powinna być solidnie wykonana i wytrzymała. Podjazd to wizytówka domu, element który ma współgrać z wypełniającą posesję przyrodą, a także co dnia unosić ciężar naszego auta. Eksperci firmy AWBUD radzą, jak zwieńczyć brukowe dzieło łącząc funkcjonalność z estetyką wykonania.
Projektując podjazd do garażu możemy obecnie dać się ponieść fantazji i postawić na rozwiązania efektowne, a zarazem funkcjonalne. Współczesne wzornictwo daje wiele możliwości, a oferta kostek brukowych jest niezwykle szeroka. Firma PWB AWBUD na podjazd proponuje całą gamę rozwiązań z kostek standardowych i z linii Exclusive, w której znajdziemy bruk postarzany, melanżowe wariacje brukowe oraz kostkę płukaną, której szlachetne oblicze prezentuje Afrodyta – nawierzchnia o wdzięku greckiej bogini.
Materiał na miarę potrzeb
Dobór kostki brukowej do podjazdu może okazać się zadaniem łatwym, o ile zapoznamy się z kilkoma zasadami, które zagwarantują nam utrzymanie brukowych nawierzchni we właściwym stanie przez długie lata. Aby osiągnąć najwyższy stopień trwałości, należy zastanowić się nad wielkością obciążeń, jakie będzie musiał znosić nasz podjazd, a co za tym idzie - grubością kostki. Dla domków jednorodzinnych optymalnym wymiarem jest 6 cm. Na takie nawierzchnie mogą wjeżdżać auta osobowe i dostawcze, a nawet 2 – 3 razy do roku cięższy samochód 10-tonowy. Jeśli z różnych względów na posesji przewidujemy częsty ruch samochodów, dobrym wyborem będzie kostka o grubości 8 cm – radzi Sławomir Kowina, projektant z firmy AWBUD. W tym względzie doskonałą propozycją będzie bruk płukany Morfeusz o grubości 6 i 8 cm, a także zachwycająca formą i chropowatą powierzchnią kostka Afrodyta z linii Exclusive. Bruk firmy AWBUD, którego nazwy pochodzą od imion greckich bogów, nadaje otoczeniu elegancji i nowoczesności, a technologicznie zaawansowany poziom jego produkcji oparty na metodzie wypłukiwania sprawi, że nawierzchnia przypomina kamień naturalny, ale pozbawiona jest jego wad i niedoskonałości.
Forma i kształt kostki brukowej są już uzależnione jedynie od naszych upodobań estetycznych i projektu podjazdu. Jeśli ma to być klasyczna powierzchnia, ujmująca swoją prostotą i samą fakturą bruku, warto wybrać kostki o większych formatach. Wybierając z oferty firmy AWBUD, takie wymagania spełni Morfeusz o wymiarach 12x18, 12x12, 12x8 cm oraz bruk Leonardo o przepięknej, melanżowej kolorystyce. Wielu spośród naszych inwestorów wybiera kostki brukowe o większych wymiarach ze względu na późniejszą łatwość i ułożenia, jednak osoby przywiązane do wrażeń estetycznych najczęściej optują za Afrodytą. Jej zróżnicowane wymiary i drobne kształty sprawiają, że nawet takie miejsce jak podjazd do garażu nabierze subtelności i uroku – zdradza Katarzyna Szafraniec, architekt krajobrazu z firmy AWBUD.
Podjazd w idealnej tonacji
Niezwykle istotną kwestią podczas projektowania nawierzchni podjazdu jest właściwy dobór kolorystyki bruku. Ta decyzja zaważy na późniejszej estetyce całego obrazu posesji. Częstym błędem popełnianym przez inwestorów jest użycie na całej powierzchni podjazdu bruku w tonacjach piaskowych. Warto pamiętać o tym, aby z przyczyn praktycznych dla miejsca, gdzie będą poruszały się auta, zawsze wybierać kostki w ciemniejszych kolorach. Pamiętajmy także o tym, że podjazd narażony jest na największe zabrudzenia podczas wiosny i jesieni z powodu opadów oraz błota. Dodatkowo koła auta o zmniejszonej przyczepności w tym okresie zaczynają kręcić w miejscu, co powoduje zabrudzenie bruku gumą, której zmycie jest niemożliwe. Podobnie ślady wycieku płynów z auta będą bardziej widoczne na jasnej nawierzchni. Biorąc pod uwagę funkcjonalność dobrym wyborem materiału na podjazd będzie użycie kostki Afrodyta w odcieniu bazaltu lub porfiru oraz całej linii melanży, której ciemne tonacje oraz niejednolity kolor, sprawią że nasze oczy nie dostrzegą zabrudzeń – doradza Sławomir Kowina z firmy AWBUD.
Solidnie wyłożone
Kiedy już rozwiejemy nasze estetyczne rozterki decydując się na rodzaj materiału i jego kolorystyczne oblicze, następuje chwila, od której zależeć będzie użytkowanie podjazdu przez długie lata, czyli rzetelne zaprojektowanie i wykonanie brukowego podłoża. Pierwszym etapem prac będzie odwodnienie terenu przy garażu. Sławomir Kowina, ekspert z firmy AWBUD podkreśla: Jeżeli tylko jest to możliwe, powinniśmy zastosować spady powierzchni w kierunku "od domu". W niektórych wypadkach teren opada w kierunku budynku, warto wówczas uformować załamanie, dzięki któremu chociaż niewielka część wjazdowa będzie biegła "pod górkę", co zapobiegnie wpływaniu wody do pomieszczenia garażu. W tym załamaniu należy umieścić odwodnienie liniowe. Ten rodzaj odwodnienia jest również właściwy dla terenu, na którym przez układ oraz kształt budynku niemożliwe jest wykonanie wyżej wspomnianego załamania. Samo układanie nawierzchni podjazdu rozpoczyna się od prac nad podbudową. Powinna ona mieć około 35-40 cm grubości i składać się z warstwy odsączającej ułożonej na samym spodzie, warstwy nośnej z dobrze zagęszczonego kamienia łupanego o grubości co najmniej 30 cm oraz warstwy wyrównującej o grubości 2-3 cm, na którą kładziemy kostkę. Dodatkowo możemy zainwestować w geowłókninę. Jej wykorzystanie zapobiegnie mieszaniu się poszczególnych warstw ze sobą. Znacznie zwiększy to żywotność podjazdu, zwłaszcza w momencie kiedy mamy do czynienia z małonośnymi gruntami. Zawsze powinniśmy również pamiętać o rozwadze w wyborze wykonawcy. Niestety czasami zdarzy się, że trafimy na firmę, która specjalizuje się w układaniu wielkich powierzchni z kostek przemysłowych, ale nie ma doświadczenia z drobnymi kostkami EXCLUSIVE, takimi jak Afrodyta, których montaż jest czasochłonny i wymaga precyzji, ale efekt wizualny jest imponujący – zauważa Sławomir Kowina, projektant firmy AWBUD.
W imię komfortu
Otoczenie garażu to sfera, która spełnia ważne funkcję dla gości odwiedzających nasz dom, stąd warto zastanowić się nad zagospodarowaniem terenu pod jego część parkingową, czyli miejscem stworzonym z myślą o najbliższej rodzinie czy znajomych, którzy przyjeżdżają z wizytą. Dobrym pomysłem będzie zrobienie małej zatoczki parkingowej. Takie rozwiązanie umożliwi zarówno zaparkowanie aut gości, jak i swobodny ruch między garażem a bramą wjazdową. Dodatkowym atutem takiego miejsca parkingowego jest możliwość zatrzymania się na przysłowiowe pięć minut bez świadomości, że za chwilę będziemy musieli przestawiać samochód. Jako materiał na zatoczkę doskonale sprawdzi się kostka Afrodyta, której drobne elementy w kolorze porfiru i bazaltu, stworzą przykuwającą oko kolorystyczną kompozycję.
Kolejnym punktem na drodze do naszej wygody użytkowania strefy garażowej posesji jest racjonalna decyzja w kwestii parametrów szerokości podjazdu. Jeżeli chcąc ograniczyć koszty dostosujemy wymiary podjazdu do szerokości samej bramy wjazdowej, w przyszłości może to zaskutkować tym, że wychodząc z auta będziemy stawać jedną nogą na krawędzi bruku a drugą - na trawniku. Uciążliwe będą też roztopy, deszczowa jesień lub zmiana samochodu na większy. Robiąc szerszy podjazd zakupimy tylko 3 – 4 m2 kostki brukowej dodatkowo, jednocześnie zaoszczędzając sobie wielu problemów – mówi Katarzyna Szafraniec, ekspert z firmy AWBUD.
W aranżowaniu przestrzeni najważniejsze jest wyczucie stylistycznej jedności pomiędzy elementami architektury krajobrazu. Dom i jego klimat muszą być spójne z duchem ogrodu, a strefa użytkowa posesji powinna spełniać określone wymagania praktyczne i jednocześnie wpasować się w całościową kompozycję przestrzeni.
Szlachetnie płukana kostka brukowa Afrodyta z kolekcji Exclusive
Grubość: 6 cm Cena: 68,80 zł netto/mkw, 83,94 zł brutto/mkw
Szlachetnie płukana kostka brukowa MORFEUSZ z kolekcji EXCLUSIVE
Grubość: 6 cm Cena: 68,80 zł netto/mkw, 83,94 zł brutto/mkw
Grubość: 8 cm Cena: 88,80 zł netto/mkw, 108,34 zł brutto/mkw
Szlachetna kostka brukowa typu „melanż” LEONARDO z kolekcji EXCLUSIVE
Grubość: 7 cm Cena: 61,80 zł/m2 netto/mkw, 75,40 zł/m2 brutto/mkw
Produkcja Wyrobów Betonowych AWBUD
Firma Awbud powstała w 1989 r. z inicjatywy jej obecnego prezesa i głównego akcjonariusza Andrzeja Wuczyńskiego. W pierwszych latach działalności firma koncentrowała się na usługach budowlanych, od 1994 r. rozpoczęła produkcję betonu towarowego a od 1996 r. zaczęła produkcję prefabrykatów wibroprasowanych. Po okresie dynamicznego wzrostu organicznego zarząd spółki podjął decyzję o rozwoju firmy z wykorzystaniem strategii konsolidacji regionalnego rynku.
W 2007 r. spółka pozyskała inwestora finansowego - fundusz BBI Capital NFI S.A. Na bazie pozyskanych od inwestora środków oraz dodatkowego finansowania dłużnego rozpoczęła się realizacja strategii. W 2007 r. AWBUD dokonał dwóch akwizycji. W maju 2007 r. przejął aktywa, rynek i klientów spółki Utex-Sigma, dzięki czemu znacznie powiększył swoje zdolności wytwórcze w tym asortymencie (2 dodatkowe zakłady: w Mikołowie-Bujakowie oraz Roszkowie). W lipcu 2007 r. AWBUD przejął firmę Betra (zakład w Raciborzu), specjalizującą się w produkcji prefabrykatów betonowych i żelbetowych. Długoletnie doświadczenie w produkcji betonu w połączeniu z własnym nowoczesnym zapleczem badawczym stanowią o przewadze konkurencyjnej firmy w branży. AWBUD oferuje klientom produkty najwyższej jakości. Dzięki stałej dbałości o podnoszenie jakości wyrobów AWBUD skutecznie konkuruje dziś na rynku budowlanym.
Artykuł dodał: Kamil Bielicki