Powiedz mi, jak myjesz okna, a powiem Ci, kim jesteś
Wiosna w powiązaniu z nadchodzącymi Świętami Wielkanocnymi to wg Polaków doskonały moment na domowe porządki, w tym mycie okien. Potwierdzają to badania społeczeństwa przeprowadzone na zlecenie OKNOPLAST-Kraków.
Wynika z nich, że okna myjemy najczęściej przed Wielkanocą (90% ankietowanych) oraz na wiosnę (88% respondentów). Wg badanych dobrą okazją ku temu jest również Boże Narodzenie (82% respondentów) oraz wizyta ważnych gości (49% respondentów).
Kobiety czy mężczyźni?
Obowiązek mycia okien spoczywa głównie na kobietach. Aż 80% pań deklaruje, że robi to samodzielnie. Tylko 2% Polek odpowiedziało, że w ich domu mycie okien należy do małżonka. Pomiędzy odpowiedziami kobiet i mężczyzn występuje jednak wyraźna niespójność. Wśród ankietowanych panów aż 20% z nich twierdzi bowiem, że myje okna samodzielnie, 14% - że robi to wspólnie z żoną, a aż 43% przyznaje otwarcie, że jest to obowiązek ich małżonki. Albo więc mężczyźni przeszacowują swój udział w tej czynności, albo też kobiety nie doceniają wkładu swoich mężów - komentuje te dysproporcje psycholog Izabela Kielczyk.
Sposób mycia okna a charakter człowieka
Myjąc okna, Polacy sięgają najczęściej po najprostsze metody, czyli łatwo dostępne na rynku środki
do mycia szyb – ponad 80% ankietowanych. Popularne są także papierowe ręczniki, specjalne ściereczki do polerowania czy płyn do mycia naczyń. Osoby, które wybierają ten sposób mycia okien można określić, jako nowoczesne, idące z duchem czasu. Na bieżąco śledzą wszelkie nowinki dotyczące detergentów. Chcą w nowoczesny sposób zadbać o dom. Uważają, że stare metody nie są tak skuteczne, jak innowacyjne, dostępne w sklepach środki - mówi psycholog Izabela Kielczyk. Często wybór najprostszych, łatwo osiągalnych sposobów jest także spowodowany brakiem czasu i wiary, że stare metody naszych babć działają – dodaje Kielczyk.
Tradycyjne sposoby mycia okien nie znajdują dużego uznania społeczeństwa. Popularne, jeszcze kilkanaście lat temu, domowe metody czyszczenia okien np. wodą z octem czy wycieranie szyb gazetą stosuje odpowiednio 1,9% oraz 3,1% ankietowanych. Stare sposoby wybierają najczęściej osoby przywiązane do tradycji, które cenią sprawdzone od wieków metody. Nie podążają za nowościami, gdyż widzą, że stosowane dotychczas rozwiązania doskonale się sprawdzają. Uważają ponadto, że nie warto kupować drogich środków, skoro mogą ten sam, a nawet lepszy efekt uzyskać tradycyjnymi metodami - komentuje Izabela Kielczyk.
Oryginale metody mycia okien wybierają natomiast osoby z dużą fantazją, lubiące podążać własnymi ścieżkami. Nie ufają one reklamom i wierzą, że najbardziej skuteczne są środki, które same wymyślą - dodaje Izabela Kielczyk. Wśród tego typu innowacyjnych patentów badani wymieniają przede wszystkim proszek do prania (1% respondentów), preparaty do mycia szyb samochodowych (0,6% odpowiedzi) oraz szampon do włosów (0,1% odpowiedzi).
Skąd czerpiemy wiedzę nt. dbania o dom
Głównym źródłem wiedzy na temat mycia okien jest dla Polaków rodzina. Ponad 76% badanych przyznaje, że to właśnie od najbliższych uczy się, jak robić to prawidłowo. Inne popularne sposoby pozyskiwania informacji na temat mycia okien to przede wszystkim: reklama - ponad 17% ankietowanych, doświadczenia znajomych – ponad 15% odpowiedzi oraz porady zawarte w prasie – blisko 10% odpowiedzi.
A jak robić to prawidłowo?
Producenci okien są zgodni, że aby długo nam one służyły, należy właściwie o nie dbać. Bardzo ważne jest zastosowanie odpowiednich środków czyszczących. Bezwzględnie należy unikać wszelkich inwazyjnych płynów, szczególnie zawierających środki ścierne lub rozpuszczalniki. Ich użycie mogłoby bowiem doprowadzić do nieodwracalnych uszkodzeń ramy okiennej, zarysowań lub przebarwień – mówi Monika Sosnowska-Rainer, Specjalista ds. PR z OKNOPLAST-Kraków. Stosowanie środków myjących, zawierających substancje naruszające powierzchnię może także doprowadzić do zmatowienia ram i powstania mikroporów (wnikający w nie brud jest nie do usunięcia). Do mycia ramy okiennej najlepiej nadaje się zwykły płyn do mycia naczyń, który skutecznie i łagodnie usuwa zabrudzenia – dodaje Sosnowska-Rainer.
Natomiast w przypadku mycia szyb bardzo ważny jest nie tylko wybór odpowiedniego preparatu (koniecznie specjalnie przeznaczonego do mycia szyb), ale także szmatki. W tym wypadku unikamy materiałów sztywnych, które mogłyby zarysować powierzchnię. Najlepiej sprawdzi się ircha lub miękki papierowy ręcznik kuchenny. Nie używamy zgniecionej gazety! Sztywny papier może rysować powierzchnię, a zamiast umyć szybę, najprawdopodobniej rozsmarujemy na niej farbę drukarską - tłumaczy Monika Sosnowska-Rainer z OKNOPLAST-Kraków.
Firma OKNOPLAST-Kraków rozpoczęła działalność w 1994 roku. W ciągu kilkunastu lat istnienia przedsiębiorstwo wypracowało solidną markę i pozycję czołowego producenta stolarki otworowej zarówno w Polsce jak i w Europie. Wysoka jakość produktów – z której znana jest firma – osiągnięta została również dzięki doświadczeniu oraz gruntownej znajomości branży założycieli spółki.
Siedziba OKNOPLAST-Kraków zlokalizowana jest w Ochmanowie pod Krakowem. Tam też znajduje się biuro spółki oraz centrum logistyczne wraz z kompleksem produkcyjnym o powierzchni 17 tys. m2. W 2008 roku sprzedaż firmy przekroczyła 700 tysięcy jednostek okiennych, a globalna liczba Klientów przez 15 lat działalności przekroczyła 750 tysięcy.
Produkowane przez OKNOPLAST-Kraków okna i drzwi spełniają najwyższe standardy jakości i ekologii. Firma posiada Certyfikat Q-Zert wydany przez rygorystyczny Instytut Ift Rosenheim, który poświadcza zgodność produkcji z wymogami europejskiej normy EN 14351-1:2006. Uprawnia to OKNOPLAST-Kraków do oznakowania swoich wyrobów symbolem CE.
O wysokiej jakości wytwarzanych produktów świadczą również liczne nagrody przyznane firmie i jej produktom m.in. tytuł Top Marka 2010 w kategorii „Wyposażenie budownictwa”, Złoty Laur Klienta 2009 w kategorii “Funkcjonalność i bezpieczeństwo”, certyfikat Lider Rynku 2009 – nagroda przyznana firmie już po raz siódmy, certyfikat Euro Leader 2009 czy tytuł Budowlanej Marki Roku 2008. OKNOPLAST-Kraków pojawił się również w prestiżowym rankingu magazynu Forbes – “Diamenty Forbesa“ i został wyróżniony za dynamiczny rozwój spółki.
OKNOPLAST-Kraków przykłada szczególną wagę do niesienia pomocy osobom najbardziej potrzebującym. Firma szczególnie angażuje się w akcje mające na celu wspieranie najmłodszych. Wśród organizacji, którym OKNOPLAST-Kraków pomaga jest Stowarzyszenie “U Siemachy”. Firma wspiera je finansowo, pomagając dzieciom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej i życiowej. Finansuje między innymi wakacje dla najmłodszych z Ośrodków Stowarzyszenia oraz przekazuje środki na remonty potrzebnych pomieszczeń.
Artykuł dodał: Kamil Bielicki