Niemiecka szkoła energooszczędności
Zlokalizowany w niemieckim Wächstersbach budynek Szkoły Friedrich-August-Genth jeszcze do 2008 roku stanowił klasyczny przykład budownictwa lat 70-tych. Po przeprowadzonej modernizacji energetycznej fasady, może śmiało konkurować z budynkami energooszczędnymi.
Wybudowany w 1970 roku obiekt przeznaczony na placówkę oświatową został skonstruowany z prefabrykatów żelbetowych łączonych plastyfikatorami, zgodnie z ówczesnym stanem technologii budowlanej. Takich budynków jest mnóstwo także w Polsce - są drogie w eksploatacji i częstokroć niebezpieczne dla zdrowia ludzkiego i środowiska. Stare drewniane okna szkoły Friedrich-August-Genth o łącznej powierzchni sięgającej aż 1,017 m2 straszyły ponurym wyglądem i były nieszczelne. Ich współczynnik przenikania ciepła wynosił blisko 2,8 W/m2K, co powodowało znaczne straty energii nie tylko w sezonie zimowym - zajęcia w szkole odbywają się nawet późnym popołudniem.
Przemyślana modernizacja
Podczas ferii zimowych w 2008 roku budynek szkoły uzyskał nowoczesny wygląd oraz znacznie podwyższony standard cieplny. Prace modernizacyjne objęły wymianę okien i drzwi, a także usunięcie toksycznych spoin płyt żelbetowych. Szczególnym wyzwaniem dla wykonawców było przeprowadzenie prac remontowych na ogromnym obszarze dwupiętrowej szkoły w ciągu dwóch tygodni. Na specjalne zamówienie zostały wykonane perfekcyjnie dopasowane okna aluminiowe Schüco AWS 75.SI o wymiarach 2,73 x 3,50 m, w których zastosowano termoizolowane dwukomorowe szyby oraz nieprzezierne panele w kolorze czerwonym. Wąska widoczna szerokość ram okiennych umożliwia swobodniejszy dostęp światła dziennego do budynku, zaś elewacja szkoły uzyskała harmonijny, nowoczesny wygląd. Przy zastosowaniu dwukomorowych szyb oraz paneli współczynnik przenikania ciepła elementów okiennych spadł aż o 1,9 W/m2K, do wartości 0,9 W/m2K. Obecnie nowe okna pozwalają zaoszczędzić około 20 ton oleju opałowego i zmniejszyć emisję CO2 o 55 ton w ciągu roku!
Wyjść poza oszczędzanie
Tak doskonały rezultat można polepszyć posuwając się o krok dalej - umożliwiając budynkowi pozyskiwanie energii na własne potrzeby, poprzez wykorzystanie systemów solarnych.
Pole powierzchni stropodachu szkoły wynosi 841 m2, jest więc idealnym miejscem do montażu kolektorów solarnych lub modułów fotowoltaicznych. Instalacja złożona z 352 modułów cienkowarstwowych i 6 przetwornic dałaby roczny uzysk 28000 KWh „czystej” energii elektrycznej przy łącznej powierzchni modułów nie mniejszej niż 500m2. W ten sposób byłoby możliwe ograniczenie emisję CO2 o 24 tony, zaś instalacja uległaby amortyzacji już po upływie 11 lat! Natomiast umieszczenie na dachu sali gimnastycznej 14 kolektorów słonecznych pozwoliłoby zaoszczędzić rocznie dodatkowo około 4 ton oleju opałowego oraz zmniejszyć emisję CO2 o 10,5 tony przy dziennym zapotrzebowaniu na ciepłą wodę w ilości 2500-3000 l.
Biorąc pod uwagę wzrost cen nieodnawialnych nośników energii i rosnące wymagania odnośnie ochrony środowiska, warto zastanowić się nad przeprowadzeniem podobnych modernizacji polskich szkół.